Obraz | Nazwa | Ocena 0-10 | Cena | Sprawdź Cenę |
---|---|---|---|---|
DOBBLE | 9.8 | Tani | ||
DIXIT | 9.6 | Drogi | ||
5 SEKUND JUNIOR | 9.5 | Średni | ||
PYTAKI | 9.4 | Drogi | ||
PĘDZĄCE ŻÓŁWIE | 9.3 | Tani | ||
POTWORY DO SZAFY | 9.2 | Średni |
Idealna gra turystyczna – jedno opakowanie i pięć wariantów rozgrywki
Zalety
– bardzo proste zasady, które można wyjaśnić w minutę również najmłodszym;
– atrakcyjna wizualnie dzięki ciekawym, kolorowym ilustracjom;
– grę można wykorzystać w celu rozwoju młodszych dzieci, o ile nie będzie się grało szybko; uczy myślenia, kojarzenia, poszukiwania powiązań i jako taka DOBBLE jest dobrą grą edukacyjną.
Wady
– jest to gra na refleks dlatego nie wszystkim przypadnie do gustu, a młodsze dzieci mogą poczuć się sfrustrowane, gdy będą grały ze starszymi osobami;
– karty szybko się niszczą, ponieważ nie są wykonane ze zbyt trwałej tektury; przez to cena wydaje się zbyt zawyżona.
Obrazy nasuwające skojarzenia – gra wymagająca kreatywności
Zalety
– wyjątkowe wykonanie i cudowne rysunki; przypadną do gustu osobom niezależnie od wieku i pobudzą wyobraźnię, wzbogacając rozrywkę;
– umiarkowany element rywalizacji pozwoli na uniknięcie konfliktów, a także nie wywoła frustracji dzieci;
– gra nie znudzi się zbyt szybko ponieważ nowe osoby wprowadzą do niej nowe elementy, a możliwe do dokupienia dodatki na nowo uczynią grę atrakcyjną nawet po wielu rozgrywkach
Wady
– dodatki do gry mogłyby być zdecydowanie tańsze, szczególnie że w tym samym towarzystwie karty szybko zaczynają budzić te same skojarzenia;
– wymaga kreatywności, dlatego nie sprawdzi się w przypadku każdego towarzystwa i nie wszyscy będą się podczas niej dobrze bawili.
Nauka, która trwa pięć sekund – gra pod presją czasu
Zalety
– wersja JUNIOR przygotowana została specjalnie z myślą o dzieciach, dlatego pytania, jakie w niej podają, dostosowane są do tej kategorii wiekowej;
– urządzenie odmierzające czas sprawia, że nawet dzieci, które nie znają się na zegarku, nie będą miały najmniejszego problemu ze zorientowaniem się, ile czasu zostało im na udzielenie poprawnej odpowiedzi;
•jest to zdecydowanie gra z kategorii rozwijających: uczy nowych pojęć, zjawisk, kształtuje intelekt i myślenie skojarzeniowe.
Wady
– pięć sekund na udzielenie odpowiedzi to dla tak małego dziecka zbyt mało czasu, a do tego gra zwiększa poziom adrenaliny, co nie jest wskazane w tak młodym wieku;
– karty mogłyby być wykonanie z bardziej trwałego materiału, ponieważ szybko się niszczą.
Zalety
– nie nudzi zbyt szybko, co zawdzięcza wielu elementom; każdy nowy gracz wprowadza coś nowego do gry, a górna liczba graczy jest bardzo duża, do tego gra zawiera karty z opisem pytań i zadań, co przypadnie do gustu dzieciom; co więcej, zawiera wiele elementów wzbogacających rozgrywkę takich jak żetony w woreczku, kostka uczuć oraz karty uczuć;
– pytania, jakie pojawiają się na kartach, są bardzo ciekawe;
– zasady tej gry są bardzo proste do zrozumienia i objaśnienia.
Wady
– podobna forma rozgrywki nie trafia do wszystkich, a już na pewno nie do osób spragnionych rywalizacji czy silniejszych wrażeń;
– cena za grę mogłaby być zdecydowanie niższa, nie pokrywa się z jakością wykonania np. kart.
Ukryta rywalizacja w prostocie wykonania
Zalety
– rozgrywa jest bardzo szybka, dzięki czemu gra sprawdza się jako wypełnienie czasu, a przy tym nie znudzi dziecka w trakcie trwania;
– dorasta wraz z dzieckiem; początkowo można grać według najbardziej prostych zasad, a z czasem można zacząć kierować się strategią podczas rozgrywki;
– wprowadza element zaskoczenia i ogranicza rywalizację, ponieważ do samego końca nie wie się, do kogo należy żółw, którego nierzadko nosi się na własnych plecach.
Wady
– rozgrywka może się szybko znudzić ze względu na pewną powtarzalność; starsi gracze mogą nie być w ogóle zainteresowani tą formą spędzenia wolnego czasu;
– gra ma dość surowe ograniczenie co do ilości graczy, mianowicie od dwóch do pięciu, co ogranicza wykorzystanie jej np. podczas urodzin dziecka.
Zalety
– wyróżnia ją cena; GRANNA GRA POTWORY DO SZAFY to zdecydowanie najtańsza pozycja w tym zestawieniu, a przy tym gra obfitująca w wiele elementów;
– proste zasady gry umożliwiają prowadzenie rozgrywki nawet z najmłodszymi dziećmi;
– dba o rozwój dziecka, dzięki ćwiczeniom pamięci, ponieważ opiera się na zasadach gry MEMO;
– oswaja strach dzieci przed ciemnością i potworami.
Wady
– różnorodność potworów mogłaby być zdecydowanie większa;
– wiele do życzenia pozostawia trwałość szafy, która szybko ulega uszkodzeniu; materiał, z jakiego ją stworzono, powinien być trwalszy z uwagi na eksploatację przy każdej rozgrywce.
Gry planszowe dla dzieci dostępne w 2024 – ranking najważniejszych cech, jakie ma dobra gra dla najmłodszych
Przede wszystkim rozwój
W przypadku najmłodszych graczy bardzo ważne jest, by gra nie służyła wyłącznie bezmyślnej rozgrywce, ale dbała również o rozwój dzieci. Tutaj wybór jest bardzo szeroki, ponieważ gra może ćwiczyć umiejętność czytania, wspomagać pamięć, wzbogacać zasób słów. Są również gry, które rozwijają inteligencję emocjonalną dzieci czy też dbają o rozwinięcie w nich empatii. Możliwości jest wiele, dlatego warto sięgnąć po takie gry, które najbardziej pomogą dziecku na jego aktualnym etapie rozwoju i ewentualnie będą pracowały nad tym, co sprawia najmłodszym największą trudność. Bardzo dobrą opcją jest także gra, która rośnie wraz z dzieckiem, co oznacza, że umożliwia różne formy rozgrywki o różnych stopniach trudności. Wbrew pozorom, nietrudno znaleźć taką grę. Niekiedy wymaga ona dokupienia dodatków, jednak często wystarczy jedynie zmiana reguł rozgrywki.
Atrakcyjna wizualnie i fabularnie
Nawet najbardziej wartościowa pod kątem edukacyjnym gra na nic się nie zna, jeśli dla dziecka będzie nieatrakcyjna. To można natomiast rozumieć dwojako. Po pierwsze, bardzo ważne jest, by gra była atrakcyjna wizualnie. Żywe barwy, zachęcające ilustracje, staranne wykonanie, które nie wymaga obchodzenia się z grą niczym z czymś kruchym to główne cechy, jakie powinna spełniać każda planszówka dla dziecka. To grafika bowiem przyciąga uwagę najmłodszych i w ogóle skłania ich do podjęcia rozgrywki w pierwszej chwili. Równie ważne jest, by gra była trwała, a tym samym jej atrakcyjność wizualna nie kończyła się po kilku rozgrywkach. Na tym jednak nie koniec. Druga atrakcyjność dotyczy bowiem fabuły gry, czyli historii, wokół której obraca się rozgrywka. Dziecko chce mieć przed sobą jakiś cel, szukać powiązań i skojarzeń. Abstrakcyjne gry w tym wieku w ogóle się nie sprawdzą. Muszą być w jakimś stopniu osadzone w rzeczywistości, którą dziecko zna.
Bez nadmiernej rywalizacji, ale nadal zajmująca
Czy uczenie dzieci rywalizacji od najmłodszych lat jest dobrym pomysłem? Unikanie jej na pewno nie jest właściwym postępowaniem wychowawczym, jednak warto sięgnąć po grę, w której rywalizacja jest umiarkowana i nie stanowi głównego celu rozgrywki. Tylko dzięki temu gra nie wywoła frustracji dziecka, nie spowoduje konfliktów, a jednak nadal będzie zajmująca, bo nawet najładniej wyglądająca gra nie sprawdzi się, jeśli będzie dla dziecka nudna. Rozgrywka musi być zajmująca, by chętnie po nią sięgano i spędzano nad nią czas.
Uniwersalność kluczem do dobrej zabawy całej rodziny
W grę planszową trudno grać w pojedynkę. Trudno również oczekiwać, że będą w nią grały wyłącznie dzieci w tym samym lub zbliżonym do siebie wieku. Z tego powodu gry planszowe dla dzieci opinie mają bardzo zróżnicowane, zależą one bowiem od wieku graczy. To również powód, dla którego idealna gra powinna cechować się uniwersalnością tak, by doceniły ją zarówno dzieci, jak i starsze rodzeństwo czy rodzice, którzy często asystują przy rozgrywce. Tylko to sprawi, że wspólny czas nad planszą gry nie będzie dla nikogo nudny. Chętne sięganie po grę, czerpanie rozrywki z spędzonego razem czasu to podstawa budowania więzi w rodzinie, dlatego uniwersalność gry planszowej jest bardzo ważna. W końcu ma dostarczyć rozrywki w każdym wieku. Czy jest to w ogóle możliwe? Można przeczytać o tym w wywiadzie z Dorotą Zawadzką pod niniejszym adresem.
Gra dla całej rodziny – teraz to możliwe
GRA PLANSZOWA DOBBLE jest właśnie taką rozgrywką, chociaż wygląda bardzo niepozornie. Dzięki bardzo prostym zasadom gry sprawdzi się w każdej grupie wiekowej, a możliwość grania w aż pięć różnych wariantów sprawi, że rozgrywka nie znudzi się tak szybko. Co więcej, wiek podany przez producenta wydaje się zawyżony. W rzeczywistości po drobnych modyfikacjach grać można z małym dzieckiem, a przy tym uczyć go skojarzeń, analitycznego myślenia, ćwiczyć jego pamięć. Nie bez znaczenia jest również możliwość poprowadzenia szybkiej rozrywki, gry z wieloma osobami w tym samym czasie, a także atrakcyjne ilustracje i fakt, że DOBBLE można zabrać ze sobą niemal wdzięcznie, podobnie jak w każdym miejscu można w nią zagrać. To natomiast doceni każdy rodzic znudzonego dziecka, któremu nie chce dać tableta czy smartfona.
[kkratings]
Submit your review | |