Witamina B2 wpływa na prawidłowe funkcjonowanie narządu wzroku u najmłodszych – jej niedobór może spowodować światłowstręt, dlatego w diecie dziecka nie może zabraknąć produktów żywnościowych, które są cennym źródłem ryboflawiny. Jaka żywność pochodzenia roślinnego i zwierzęcego zawiera najwięcej witaminy B2 i powinna na stałe zagościć w jadłospisie malucha? Jak rozpoznać awitaminozę ryboflawiny u dziecka?

Witamina B2 – dobra dla oczu dziecka i nie tylko!

Ryboflawinę odkryto w 1933 roku. Należy do grupy witamin B, jest rozpuszczalna w wodzie i odpowiada za transport tlenu do soczewki oka, dzięki czemu zmniejsza ryzyko zachorowania przez dziecko na zaćmę. Pozytywny wpływ na proces widzenia mają też witaminy A, E, C, B1 oraz B6. Sojusznikami dobrego wzroku jest również cynk, selen oraz miedź. Witamina B2 wspiera pracę układu nerwowego dziecka, bierze udział w metabolizmie żelaza, odpowiada za funkcjonowanie błon śluzowych i chroni kości (dzieci, które mają optymalne spożycie ryboflawiny, są mniej podatne na złamania kości). To dzięki tej witaminie węglowodany, białka i tłuszcze przekształcają się w energię niezbędną do ruchu. To nie koniec korzyści zdrowotnych, jakie zapewnia witamina B2. Ryboflawina jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania układu odpornościowego (zmniejsza podatność zachorowania na grypę, przeziębienie i inne infekcje).

Nadmiar witaminy B2 w diecie dziecka – jak rozpoznać przedawkowanie ryboflawiny?

Bardzo trudno przedawkować witaminę B2 przez dziecko, gdyż jej nadmiar jest usuwany z organizmu wraz z moczem. Jednak w niektórych przypadkach, gdy dostarczamy jej zbyt dużo, mogą wystąpić nudności oraz wymioty (groźne dla zdrowia przedawkowanie jest możliwe tak naprawdę tylko wtedy, gdy duże ilości ryboflawiny zostaną wprowadzone do organizmu dożylnie). Co może świadczyć o deficycie cennej dla zdrowia dziecka witaminy B2?

Sygnały świadczące o braku witaminy B2 w dziecięcym organizmie

Dzieci, które nie ukończyły 12. roku życia, powinny dostarczać organizmowi w ciągu doby 1 mg witaminy B2. Co, gdy jej poziom jest znacznie niższy? Jedną z pierwszych oznak niedoboru witaminy B2 w organizmie małego pacjenta mogą być problemy ze wzrokiem (np. drganie powiek, pogorszenie ostrości widzenia) oraz nadmierne łzawienie i pieczenie oczu. W skrajnych przypadkach może dojść do zaburzeń oddychania i dystrofii mięśni. Inne objawy hipowitaminozy to m.in.

  • zajady,
  • zmiany zapalne na skórze,
  • pleśniawki,
  • trądzik,
  • zapalenie języka,
  • zawroty głowy,
  • niedokrwistość,
  • problemy z koncentracją,
  • zaburzenia wzrostu,
  • bezsenność.

Obserwując u dziecka powyższe symptomy, należy niezwłocznie skontaktować się z lekarzem pediatrą. Być może konieczna będzie suplementacja (awitaminoza u dzieci to poważne schorzenie, które należy leczyć).

W jakich pokarmach znajdziemy najwięcej witaminy B2?

Mimo że witamina B2 jest syntetyzowana w przewodzie pokarmowym za sprawą pożytecznych bakterii jelitowych, konieczne jest jej uzupełnianie również za sprawą pożywienia, takiego jak:

  • mleko i produkty mleczne,
  • jaja,
  • sery żółte,
  • sery twarogowe,
  • cielęcina,
  • wieprzowina,
  • wołowina,
  • mięso drobiowe,
  • kasze,
  • ryby (zwłaszcza pstrąg oraz łosoś).

Witamina B2 jest też obecna w nasionach słonecznika, dyni i sezamu, drożdżach, zielonych częściach warzyw i orzechach włoskich. Warto wspomnieć, że na poprawę wchłanialności ryboflawiny wpływają pierwiastki, takie jak fosfor, selen, inne witaminy z grupy B oraz witamina C.

Podsumowując, odpowiedni poziom witaminy B2 ma kluczowy wpływ na proces widzenia i jest niezbędny do prawidłowego rozwoju najmłodszych. Dbając o dietę bogatą w składniki odżywcze, która jest dobrze zbilansowana, nie musimy obawiać się niedoborów witaminowych u pociechy.

Powiązane artykuły

Dodaj Komentarz
1
2
3
4
5
Submit
     
Cancel

Stwórz Komentarz

Witamina B2 - podstawa dobrego wzroku u dzieci
Average rating:  
 0 reviews
www.jamberrynails.net bandar bola terbesar www.illion.com slot online indonesia judi online slot casino live skor