Mocne i zdrowe kości to gwarancja, że nasze dziecko będzie prawidłowo rosło. Dlatego warto zaszczepić u nich nawyk dbania o prawidłowy wzrost kości oraz wzmacnianie ich poprzez odpowiednią dietę. Jakie witaminy i minerały odpowiadają za mocne kości naszych dzieci?

Witamina D

Witamina D w ludzkim organizmie występuje w dwóch formach – dostarczanej z pożywieniem witaminie D2 oraz wytwarzanej pod wpływem działania promieni słonecznych witaminie D3. Witamina D zwiększa wchłanianie wapnia z przewodu pokarmowego i pobudza powstawanie komórek kościotwórczych. Jej zbyt niski poziom może powodować osłabienie kości, które stają się z czasem kruche i podatne na urazy. Najbogatszymi źródłami witaminy D są ryby, masło, żółtka jaj, oraz… świeże powietrze i słońce. To podczas spacerów bowiem promienie słoneczne dostarczają organizmowi witaminę D3.

Wapń

Wapń jest głównym składnikiem mineralnym występującym w każdym organizmie. Większość tego minerału znajduje się w kościach i zębach, a niewielka ilość odpowiada również za przewodnictwo nerwowo-mięśniowe, procesy krzepnięcia krwi i działa przeciwzapalnie. Zdecydowana większość wapnia dostarczana jest z pożywieniem. Produkty bogate w  wapń to:

  • mleko,
  • jogurty,
  • sery.

Wapń najlepiej wchłania się w towarzystwie fruktozy, której źródłem są warzywa, owoce i witamina D3. Niski poziom wapnia może być niekorzystny dla dziecięcego organizmu i skutkować takimi konsekwencjami jak:

  • wady postawy,
  • rozwój próchnicy,
  • zaburzenia wzrostu kości i ich zniekształcenia – rozwój krzywicy.

Witamina K

Kolejna witamina na kości dzieci to witamina K, która wpływa na aktywność białka wiążącego wapń w kościach i decyduje o ich gęstości. Odpowiednia dieta, bogata w przyswajalne źródła tej witaminy, zmniejsza znacząco ryzyko złamań, rozwoju osteopenii i osteoporozy. Niski poziom witaminy K powoduje zaburzenia w tworzeniu tkanki kostnej. Jej najbogatszymi źródłami są:

  • brokuły,
  • szpinak,
  • fermentowane produkty mleczne,
  • żółtka jaj.

Witamina C

Kwas askorbinowy bardziej kojarzy się z metodą przeciwdziałania przeziębieniom niż z witaminą na kości dla dzieci. A jednak witamina C jest również potrzebna do prawidłowej syntezy kolagenu, który jest głównym składnikiem organicznym kości. Badania potwierdzają istnienie związku pomiędzy witaminą C a gęstością kości. W celu zapobiegania osteoporozie zaleca się dzienne spożycie 100-500 mg tej witaminy.

Ruch to zdrowie

Tworzenie masy kostnej u dzieci powinno być pobudzane poprzez ćwiczenia fizyczne i ruch – przede wszystkim spacery. Dlaczego? Podczas codziennego spaceru na kości oddziałuje grawitacja, która w połączeniu ze zmieniającym się napięciem mięśni hamuje proces utraty tkanki kostnej. Ponadto ruch powoduje zwiększenie tolerancji kości na wysiłek, poprawia zakres ruchu stawów i kondycję, co chroni je przed uszkodzeniem. Dlatego tak ważne jest aktywne spędzanie czasu z naszymi dziećmi oraz zapewnienie im możliwie dużo ruchu i zabawy.

Zbilansowana dieta i co jeszcze?

Witaminy na kości dla dzieci znajdują się w wielu produktach, dlatego najlepszym sposobem ich dostarczenia jest zdrowa, zbilansowana dieta. W jej towarzystwie można również wprowadzić odpowiednią suplementację, która będzie wspomagała utrzymanie prawidłowego poziomu potrzebnych witamin.

Powiązane artykuły

www.jamberrynails.net bandar bola terbesar www.illion.com slot online indonesia judi online slot casino live skor